Nowy projekt Roberta Majkuta – Kino Mori w Moskwie


Podczas 10. edycji OKK! design DOBRE DZIŚ – LEPSZE JUTRO Robert Majkut opowiedział na przykładzie projektu moskiewskiego kina o tym, z czym wiąże się odpowiedzialny design i jaki to ma wpływ na współczesną architekturę. Jego wykład „Suprematyzm, Kalifornia i inne efekty świetlne” odbył się 16 listopada 2016 r. w przestrzeni Mysia 3 w Warszawie. Prelekcja zgromadziła ponad 160 słuchaczy.
Najnowsze wnętrze kina, wdrożone według projektu pracowni Robert Majkut Design, funkcjonuje w moskiewskim obiekcie Kuntsevo Plaza. Jako pełen kompleks zostało zaprojektowane przez pracownię Jerde Design i wybudowane przez tureckiego dewelopera Enka, a sukcesywnie otwierane w latach 2015/2016.
Geneza projektu i droga inspiracji
Dla pracowni Robert Majkut Design to niezwykle ważna realizacja, związana z kolejną współpracą ze światowej sławy biurem projektowym Jerde Design, gdzie zespół kreatywny nadzoruje człowiek legenda – David Rogers.
Jak wspomina Robert Majkut: Doświadczenie uzyskane podczas tego projektu ma znaczący wpływ na rozwój naszej pracowni. Stanowiło wyzwanie, na które czekaliśmy i jak zawsze było związane z pracą u podstaw w każdym etapie procesu tworzenia, co bardzo cenimy. Projekt ten jest już drugą realizacją w obiektach autorstwa pracowni Jerde Design. Pierwszy miał miejsce w warszawskim kinie w Złotych Tarasach w 2007 roku.
Celem tego przedsięwzięcia było stworzenie kina, które wpisze się w zaproponowany kontekst miejsca, jego założenia funkcjonalne i stylistyczne oraz zrozumie oczekiwania odbiorcy – przedstawiciela młodego pokolenia w tak bardzo skontrastowanej, jednak poszukującej dookreślenia w stylu i jakości współczesnych wnętrz publicznych – Moskwy.
Oto, w jaki sposób o projekcie opowiada Robert Majkut:
Jerde Design w opisie swojego projektu bardzo jasno nawiązywał do suprematyzmu Malewicza, dlatego chcąc zrozumieć naszą ideę, należy zapoznać się z koncepcją obiektu Kuntsevo Plaza i jego inspiracjami. Jerde głęboko osadził projekt w rosyjskiej kulturze i sztuce – tej najbardziej znanej, a także międzynarodowo rozpoznawalnej – obiekt powstał w Moskwie, w czasie bliskim 100-letniej rocznicy powstania idei suprematyzmu Malewicza i jej rozwoju w sztuce. Suprematyzm jako koncepcja artystyczna, dążąca do atomizacji składowych elementów dzieła, stał się myślą, według której nie tylko nakreślono sposób konstruowania całego centrum obiektu – również my w szerszej interpretacji przenieśliśmy te idee do wnętrza kina. Założenia suprematyzmu, koncepcji redukowania i łączenia elementów, które wraz z iluzją świata filmu i obrazu składają się na całość zjawiska, jakim jest kino i dają mu pewną abstrakcyjność, nakreśliły kierunek myślenia o naszym zadaniu.
Już w pierwszych krokach naszej pracy, poza oczywistą, typową dla wielosalowego kina funkcją, w warstwie estetycznej poszukiwaliśmy inspiracji w 3 obszarach:
1. Przełożenia koncepcji suprematyzmu na jego współczesne, architektoniczne elementy wyrazu. Dążenia do atomizacji i upraszczania form, redukcji do podstawowych barw i kontrastów czy wręcz malarskich efektów w ich tworzeniu i powstawaniu.
2. Drugi obszar, odnoszący się do istoty kina i nawiązujący do idei wyabstrahowania najprostszych czynników składowych powstającego obrazu, odnosi się do pryzmatycznego rozkładu światła. Dał on nam nawarstwiające się barwy, których suma w finale tworzy biel. Istotna dla całości przejścia kolorów w tym obiekcie była również gradacja kontrapunktu. Światło kinowe, które funkcjonuje w kompletnej czerni, stało się naszym punktem odniesienia, miejscem końca skali, w którym barwy mają szanse zrealizować swój spektakl. Ten moment doświadczania kina potraktowaliśmy jak swoisty rodzaj bardziej intelektualnej niż fizycznej iluzji i postanowiliśmy go wydobyć oraz przenieść przed salę w projektowanym wnętrzu.
3. Trzeci obszar związany jest z identyfikacją firmy. Wychodząc z geometrii znaku, zbudowaliśmy jego trójwymiarową, przenikającą się metaforę. Na poziomie kolorów firmowych zostały one sumarycznie zredukowane do bardzo ograniczonych obszarów jako barwy składowe.
Obszary te były przedmiotem naszej intelektualnej gry. Abstrakcyjnego, ale spójnego z ideami Malewicza wyszukiwania elementarnych czynników na poziomie geometrii figur i kolorystyki, które połączyły się w całość graficzną i przestrzenną analizę naszego zadania.
Korzystając z trzech głównych dla nas kolorów – czerni, żółci i bieli oraz syntetyzując kształty do uprzestrzennionych form wynikających z kształtu logo, uzyskaliśmy zestaw dosyć radykalny i nietypowy. Przyjęliśmy stopniowanie kolorów od najjaśniejszych w strefie wejścia do najciemniejszych w sali kinowej jako zasadę, w której pośrednim elementem jest kolor żółty, łamany pryzmatyczno-fraktalnym motywem. Sprowadziliśmy podział kolorystyczny do najważniejszych akcentów. Komunikacja odbywa się w pionowych i poziomych białych tunelach, łącząc przestrzeń kina rozgrywającą się na kilku poziomach i pozwalając przechodzić z bieli od absolutnie czarnych sal kinowych poprzez żółte przestrzenie. Efekt gradientu jako zabieg zaczerpnięty z tradycyjnego warsztatu to widoczne łączenie żółci z czernią. Iluzja przełamywania się tych dwóch kolorów daje jednocześnie fizycznie namacalną, malarską impresję, która jest widoczna na ścianach.
Analizując ten projekt nie można zapominać, gdzie powstał. Większość klientów tego kina to ludzie młodzi, a kontekst miejsca nie jest tu bez znaczenia. Moskwa to miasto szare, mocno zakurzone i zabłocone przez skutki długiej zimy. Nasza propozycja jest ucieczką od tego, co typowe dla takich miejsc. Ukazujemy to poprzez wszędzie obecne światło dzienne, z którego uczyniliśmy atut wnętrza. Nasze kino umiejscowione jest daleko od ulicy, parkingu, na ostatnich kondygnacjach centrum. Idąc długimi korytarzami Kuntsewo Plaza do Mori Cinema, możemy znaleźć się w przestrzeni, która błyszczy i mieni się, a poprzez wielką szklaną elewację doświetlona jest na 3 poziomach.
Naszym zdaniem w tym mieście na rynku kinowym należy proponować coś więcej niż bezpieczną oczywistość i unikać sztampowych rozwiązań. Mamy nadzieję, że choć trochę nam się to udało.
Szczegółowe informacje o projekcie:
Projekt wnętrz kina Mori Cinema-IMAX
Lokalizacja: Moskwa
KUNTSEVO PLAZA
Inwestor: Mori Cinema
Deweloper: Enka
Architekt obiektu: Jerde Design, Kalifornia
Czas przygotowania projektu: II kwartał 2014 r.
Czas finalnego wdrożenia projektu: do I kwartału 2016 r.
Budżet realizacji: nie podano
Metraż: 3500 m2
Ilość sal kinowych: 7
Liczba poziomów: 4
Źródło: Robert Majkut Design
Do listopada, przy zakupie dowolnego modelu zlewozmywaka granitowego lub ceramicznego Franke w komplecie z baterią kuchenną w prezencie otrzymasz zestaw 3 noży Victorinox.
Okap blatowy Franke Mythos to połączenie kreatywnego myślenia i odwagi w przełamywaniu konwencji, które stoją za szwajcarską marką, oferującą innowacyjne urządzenia kuchenne, które są również znakiem rozpoznawczym projektanta przestrzeni oraz przedmiotów – Marca Thorpe.
Patrząc się na czarną, szklaną powierzchnię urządzeń Franke Mythos, osadzonych w kuchennym blacie trudno w pierwszej chwili określić ich funkcję. Do płyt indukcyjnych zdążyliśmy się już na dobre przyzwyczaić, ale okapy montowane na równi z płytą są absolutnym przebojem ostatnich miesięcy. To idealny zestaw dla niewielkich kuchni lub przestrzeni, zaplanowanych bez górnych szafek, dla stref gotowania estetycznych i praktycznych.
Christian Lacroix kolejny raz przekazał światu swoją wyjątkową wrażliwość, zmysł artystyczny i filozofię życia. Tym razem zrobił to projektując pełne osobistych przemyśleń i wspomnień wykładziny dywanowe dla duńskiej marki EGE.
Cicha praca przy skutecznym pochłanianiu oparów i luksusowym wzornictwie to cechy wyróżniające wyciągi kuchenne belgijskiej marki Novy, z którymi gotowanie może być komfortowe i relaksujące.
Inspirowane przeszłością wzory Amtico Decor opierają się na oryginalnych projektach rodem z XIX wieku. 6 wzorów daje nam możliwość wprowadzenia ducha tego okresu do domów i pogodzenia go z praktycznymi wymogami naszych czasów. Pomimo historycznego rodowodu kolekcja świetnie sprawdzi się zarówno w zabytkowych, jak i nowoczesnych wnętrzach. Dzięki zestawieniu klasycznych oraz nowoczesnych gam kolorystycznych z dawnymi wzorami otrzymano kolekcję uniwersalną, która przypadnie również do gustu wielbicielom motywów etnicznych, czy eklektycznych aranżacji w stylu vintage. Ekskluzywna propozycja od Amtico jest już dostępna u wyłącznego dystrybutora marki na polskim rynku – Carpet Studio.
Aranżacje przestrzeni komercyjnych – inspiracje dla architektów i projektantów. Przeglądaj bezpłatnie najnowsze wydania „Architektury od wnętrza” o tematyce biurowej i hotelowej.
Odpowiednia aranżacja biura sprzyja efektywnej pracy i dobrej atmosferze. To tu przygotowujemy projekty, spotykamy się z klientami i nawiązujemy relacje ze współpracownikami. Wybór funkcjonalnych i estetycznych mebli podkreśli indywidualny charakter przestrzeni biurowej.